Doamnelor şi domnilor consilieri!
La 15 octombrie s-au împlinit 100 zile de cînd am intrat în funcţie. Aşi vrea să vă aduc la cunoştinţă ce s-a realizat în acest răstimp şi să vedem împreună ce facem mai departe. Am intrat în funcţia de primar la data de 08 iulie 2015 unde din start am fost invitat la FISM, unde m-au anunţat că grădiniţa de copii Pănăşeşti iau fost repartizate din grantul Guvernului Romania 400 mii lei. De ei afost petrecută licitaţia unde a fost selectat SRL”Transgazgrup” şi lucrările de gazificare a grădiniţei urmau să înceapă la 18 iulie 2015 şi să se termine la 30 septembrie 2015. Cu părere de rău lucrările au început practic cu o întîrziere de aproape o lună, deoarece proiectul de gazificare nu avea nici o avizare de la instituţiile abilitate de la ce a fost pericol de a pierde acest proiect. A fost avizat proiectul în timp record şi după ce au demarat lucrările ele au fost finisate oficial cu succes la 15 octombrie 2015. Oficialii de la FISM au rămas mulţumiţi de calitatea lucrărilor şi am convenit cu ei ca acelaş antreprenor să termofice 2 grupe, care în prezent se încălzesc cu 4 sobe. După de va fi gata devizul de cheltueli se vor demara şi lucrările. Preconizez ca pînă la sfîrşitul lunii noiembrie 2015 să finisăm. Ceea ce ţine de grădiniţa Pănăşeşti anul acesta mai preconizăm să tăiem salciile de pe teritoriu, care pun în pericol viaţa copiilor, conform actului Institutului de cercetări în silvicultură.
În privinţa Casei de cultură. La acest capitol avem multe de făcut. Au fost înaintate două colective artistice: „Voloseni” condus de Tatiana Verstiuc şi ansamblul de muzică folc”Flacăra memoriei” condus de Gheorghe Proca pentru a fi acreditate de Ministerul culturii a R.Moldova. Necesită reparaţie capitală şi clădirea Casei de cultură, amenajarea terenului din faţa clădirii. Pînă cînd nu au fost identificate surse financiare pentru aceste lucrări.
Clădirea Primăriei. După cum vedeţi şi ştiţi clădirea Primăriei se află în stare deplorabilă. Au fost efectuate unele lucrări din interior, în parte s-a făcut reparaţie în biroul primarului şi s-a terminat de pus gresie în coridor. Se preconizează ca pînă la Anul Nou să terminăm de pus gresia în sala festivă, să văruim şi parţial să vopsim pereţii din coridor şi sala festivă. S-a amenajat arhiva, unde s-a instalat mobila. Clădirea necesită în primul rînd schimbarea acoperişului, deoarece după fiecare ploaie unele birouri sunt inundate. Acoperişul are o vechime de 48 ani.
Preconizăm de a repara acoperişul clădirii Primăriei din surse proprii, adică din vînzări de terenuri. De asemenea am convenit ca S.A.”Moldtelecom” să-şi mute sediul din clădirea primăriei, alocîndu-i un teren pentru construcţia unui modul.
După cum ştiţi comuna noastră în 2011 a beneficiat de 1mln.250 mii lei de la Fondul Ecologic pentru alimentarea cu apă. Antreprenor a lucrărilor a fost SRL” Migor-Plus”, care a efectuat lucrări în sumă de 218.660,70 lei în luna iulie 2013. Iau fost achitate aceste lucrări la sfîrşitul anului 2014. După aceasta antreprenorul a refuzat să mai conlucreze cu Beneficiarul, adică Primăria Pănăşeşti. A motivat că este necesar de revăzut devizul de cheltuieli, deoarece s-au schimbat preţurile. În urma unei discuţii cu directorul SRL”Migor-Plus” s-a convenit ca Primăria să înainteze un demers la Consiliul de Administrare a Fondului Ecologic pentru a prelungi termenul de finanţare. Am înaintat acest demers la data de 07.09.2015. Pînă în prezent nu am primit răspuns. Am fost la Academia de Ştiinţă, la o persoană care împreună cu Gheorghe Duca, directorul instituţiei se ocupă de proiectări şi investiţii în alimentarea cu apă şi canalizare. El mi-a spus, că nu poate porni un alt proiect în acest domeniu, pînă cînd nu ne vom lămuri cu proiectul de la Fondul Ecologic.
În privinţa drumurilor din comună, pot comunica că au fost alocaţi pentru comuna Pănăşeşti de la Fondul Rutier 500 mii lei. Cînd am venit în funcţie achiziţiile publice au fost stopate şi aceşti bani au fost retraşi de către Guvern. Aceasta s-a întîmlplat în toate primăriile din Moldova. Unele primării au beneficiat de aceşti bani, acelea unde primarii din fostul mandat au dovedit şi au folosit banii din Fondul Rutier. Am convenit cu şefii firmei care reconstruieşte drumul Chişinău-Ungheni ca să ne repare drumul care leagă comuna cu fabrica de vin. De asemenea este necesar cu ajutorul lor de terminat drumul spre grădiniţa Pănăşeşti şi de reparat drumul spre cimitirul din s. Ciobanca.
Cu iluminarea stradală. Numai pe proiectarea iluminării stradale pe centrul comunei Pănăşeşti au cerut 48 mii lei. De aşa bani nu dispunem şi am convenit şi cred că o să mă susţineţi ca să mergem pe altă cale. Eu propun ca fiecare instituţie amplasată pe teritoriul comunei să conecteze un plafon de lumină la un pilon din apropiere şi să achite energia electrică. Am în vedere primăria , Casa de cultură, magazinele şi barurile. De asemenea unde nu sunt instituţii se poate ajunge la o înţelegere cu oamenii din preajma pilonilor de electricitate ca să conectăm plafonul de lumină la contorul lor. Eu cred că prin această metodă noi o să iluminăm parţial comuna pînă la Anul Nou. Pe viitor o să atragem investiţii de la potenţialii investitori şi o să iluminăm toată comuna.
Este gata proiectul sălii sportive. Costul proiectului 17424,44 mii lei. Este necesar de a găsi potenţialii investitori.
Stimaţi consilieri! Mai avem de făcut multe şi eu cred că doar împreună o să izbutim să facem ceea ce am promis la locuitorii comunei Pănăşeşti.
Primar a comunei Pănăşeşti Valeriu Bujoreanu